Międzynarodowa norma ISO 9001 określa standardy, jakie powinien spełnić system zarządzania jakością w organizacji. Jej założenia mogą być stosowane przez każde przedsiębiorstwo, niezależnie od jego rozmiarów i zasięgu. Ogólny charakter normy ISO 9001 sprawia, że może ona być wdrożona bez względu na profil działalności firmy. Szczególnie często korzystają z niej jednak placówki ochrony zdrowia oraz firmy działające w sektorze usług i produkcji.
Po raz pierwszy standardy zarządzania jakością pojawiły się w 1979 r. pod nazwą BS 5750, a 8 lat później stały się międzynarodową normą ISO, która stopniowo ewoluowała aż do swojej najnowszej wersji, ISO 9001:2015.
Główne filary normy ISO 9001
Międzynarodowe standardy zarządzania jakością w firmie opierają się na kilku głównych wartościach. Są to m.in.:
- orientacja na klienta,
- przywództwo,
- zaangażowanie ludzi,
- ciągłe doskonalenie,
- podejście procesowe do funkcjonowania organizacji.
Na czym polega wdrożenie normy ISO 9001?
Zastosowanie standardów ISO 9001 zaczynam od przeprowadzenia audytu. W jego trakcie identyfikuję procesy zachodzące w firmie i ewentualne nieprawidłowości w kontekście normy ISO.
Kolejny etap to przygotowanie instrukcji i gotowych ścieżek postępowania, według których ma funkcjonować dane przedsiębiorstwo. Gwarantuję także szkolenia dla pracowników każdego szczebla uwzględniające założenia normy i pokazujące jej praktyczne zastosowanie. Po zakończeniu wdrożenia przeprowadzam drugi audyt, w wyniku którego weryfikowany jest stopień poprawy funkcjonowania procesów w firmie.
Każda implementacja normy ISO 9001 powinna zakończyć się spotkaniem z członkami zarządu, omówieniem wprowadzonych zmian i sporządzeniem protokołu, który stanie się częścią firmowej dokumentacji.
Poprawne wdrożenie normy ISO 9001 gwarantuje utrzymanie stałego poziomu świadczenia usług i płynności procesów, a także pozwala stale monitorować wszystkie obszary działalności przedsiębiorstwa.
Jakie korzyści odniesiesz z wdrożenia normy ISO 9001?
Standardy jakości ISO 9001 to jedne z najczęściej wdrażanych przez przedsiębiorców procedur. Dzięki nim:
- usprawniasz przepływ procesów w firmie i zapewniasz ich powtarzalną jakość,
- budujesz renomę i pozycję przedsiębiorstwa w oczach inwestorów jako uczciwy i odpowiedzialny partner handlowy,
- zwiększasz efektywność swoich pracowników i ich zaangażowanie w wykonywane obowiązki,
- możesz świadomie zarządzać czynnikami ryzyka w firmie i poprawiasz jej stabilność,
- podkreślasz konkurencyjność swojej oferty.
Jak mogę Ci pomóc?
W ramach systemu zarządzania jakością ISO 9001 oferuję Ci następujące usługi: doradztwo w zakresie zmian w firmie, przygotowanie przedsiębiorstwa do certyfikacji, wdrożenie normy oraz przeprowadzenie szkoleń dla pracowników, wsparcie działań poaudytowych.
Szukasz sposobu na poprawienie jakości usług i organizacji w Twojej firmie? Pomogę Ci wdrożyć międzynarodowe standardy, które działają. Zyskaj przewagę na rynku i spraw, że Twoi pracownicy będą dumni z tego, że mogą Cię reprezentować!
Oferuję również przygotowanie dokumentacji dostosowanej pod klienta.